Tekes järjestää verkostoitumismatkan Kiinaan vihreän talouden toimijoille

Tekes Green Growth matchmaking in China: Kaipaako yrityksesi yhteistyökumppaneita ja kaupankäynnin avauksia Kiinasta? Haluatko vihreän talouden markkinoille Aasiassa? Suomalaiset teknologiayritykset ovat tervetulleita mukaan Tekesin Kiinan matkalle 31.10.-7.11.2015. Matkan tarkoituksena on verkostoitua vihreän talouden parissa toimivien yritysten, asiakkaiden ja investoijien kesken. Tarjolla on kolme erillistä tapahtumaa, joissa mukaan lähtevät yritykset voivat tavata potentiaalisia partnereita. Verkostoitumista varten … Lue lisääTekes järjestää verkostoitumismatkan Kiinaan vihreän talouden toimijoille

Aurinkomarkkinat vauhtiin! – FinSolar-projektin seminaarin kohokohtia

Torstaina 24.9.2015 kokoontui reilut 250 aurinkoenergian edistämisestä kiinnostunutta toimijaa Aalto-Yliopiston kauppakorkeakoululle kuuleman aurikoalan uutisia ja tutkimustuloksia sekä verkostoitumaan keskenään.

Aamupäivän luennoissa esiteltiin alkupuheenvuorojen jälkeen FinSolar-hankkeen tutkimustuloksia ja loppuasiakkaiden kokemuksia aurinkoenergian investoinneista. Iltapäivällä tapahtuman pääesiintyjä Peter Ahm kertoi Tanskan aurinkoenergialiiketoiminnan kehityksestä globaaliin markkinaan suhteutettuna. Ahmin esitys oli melko vahvasti painottunut aurinkosähköön, vaikka Tanska poikkeaa muusta maailmasta erityisesti juuri aurinkolämmön osalta.

Lovio_Ennakkotieto_Energiavirasto_092015

Raimo Lovion esityksessä julkaistiin ennakkotietoja Energiaviraston tekemästä kyselystä sähköverkkoyhtiöille. Sen perusteella Suomessa vaikuttaisi olevan ainakin 20 MWp verkkoon kytkettyä aurinkosähkökapasiteettia. Tämä tarkoittaa siis yli kaksinkertaista määrää tähän asti oletettuun nähden.

Esityksistä erityisesesti jäi mieleen kaksi aamupäivän esitystä, joista ensimmäinen oli Mikko Jalaksen selvitys siitä kuinka monella tavalla aurikoenergiainvestointi voi parantaa yrityksen tai muun organisaation brändiarvoa ja asiakassuhdetta. Toinen oli Lahtiset Yhtymän talousjohtajan Markku Seppäsen esitys siitä, miten ja millä asenteella hänen edustamansa organisaatio investoi aurinkoenergiaan. Ministeri Kimmo Tiilikaisen tervehdys oli hengeltään positiivinen, mutta ei sisältänyt mitään konkreettista aurinkoenergian edistämiseksi Suomessa.

Päivän päätteeksi poliitikko-, yritysjohtaja- ja virkamiespaneeli pohti, mitä nyt sitten oikein pitäisi tehdä aurinkoenergialiiketoiminnan edistämiseksi. Paneelikeskustelusta jäi päällimmäisenä mieleen HSY:n johtajan Irma Karjalaisen hyvin positiivinen asenne aurinkoenergian suhteen. Sinänsä kaikilla panelisteilla oli pyrkimyksena alan edistäminen tavalla tai toisella.

Esitysten lisäksi useat alan toimijat esittelivät toimintaansa salin ulkopuolella olevilla esittelypöydillä. Lopuksi pidetyssä verkottumistilaisuudessa keskustelu oli erittäin vilkasta. Kokonaisutena erittäin positiivinen kokemus alalla mukana olijoille.

Seminaarin materiaali ja osallistujaluettelo läytyvät täältä.

-Markku Tahkokorpi, Hallituksen puheenjohtaja, Aurinkoteknillinen  yhdistys ry

P.S. Hankkeen projektipäällikko Karoliina Auvinen kertoi, että seminaarin alla avattu toimialakysely on vielä avoinna jonkin aikaa, joten siihen voi vielä vastata jos vastaaminen akuperäiseen deadlineen mennessä jäi tekemättä. Linkki kyselyyn löytyy mm. täältä.

Tanskalaiset tuottavat aurinkolämpöä yhteistuumin

Tanskalaisten myönteinen asenne uusiutuvaan energiaan on siivittänyt maan energiapolitiikan kehitystä. Lukuisista tuulimyllyriveistään tunnettu maa on myös edelläkävijä aurinkoenergian parissa. Lämpölaitoksia rakennetaan joukkorahoituksen voimalla. Løgumklosterin kaukolämpövoimala Etelä-Tanskassa kerää lämpöä auringosta. Noin 3500 asukkaan paikkakunnalla on tähtäimessä tuottaa 50–60 prosenttia kaukolämmöstä aurinkokeräimillä vuoteen 2017 mennessä. Tanskassa aurinkolämpö on suuressa suosiossa koko maassa. Tanskan kokonaistavoite on tuplata aurinkolämpökeräimien … Lue lisääTanskalaiset tuottavat aurinkolämpöä yhteistuumin

Toulousessa Ranskassa järjestettiin juhannuksen alla kolmas aurinkokaukolämpöä käsitellyt kansainvälinen konferenssi. Konferenssissa esiteltiin muun muassa uusia ja vähän vanhempiakin aurinkokaukolämpökohteita. Alaan liittyviä tutkimustuloksia niin liiketoimintamallien, talouden kuin tekniikan puolelta oli esillä useissa rinnakkaisissa sessioissa. Ehkäpä merkittävin viesti Toulousen konferenssissa oli, että Tanskan innostus aurinkokaukolämpöön jatkuu edelleen, eikä hidastumista ole näkyvissä. Tanskan suurimmassa järjestelmässä on SDH+ -projektin … Lue lisääKansainvälisessä aurinkokaukolämpökonferenssissa kiiteltiin tanskalaisten innostusta aurinkokaukolämpöön

ATY haluaa käynnistää aurinkoenergian tilastointihankkeen

Tavoitteena on kattava kartoitus aurinkosähkön ja -lämmön kulutuksesta sekä aurinkoenergialaitteistoista Suomessa. Suomessa käytettävän aurinkosähkön ja -lämmön määristä ei ole toistaiseksi tarkkaa tilastointia. Tavoitteena on käynnistää tilastointihanke, jossa kartoitetaan kattavasti aurinkoenergian käyttömäärät Suomessa. Lisäksi tarkoituksena on täydentää tilastoa aurinkoenergialaitteiden myyntiluvuilla. “Aurinkoenergian tilastointi on oikeastaan kaikista huonoimmalla tolalla, kun vertaa muihin energiamuotoihin. Viimeisin kunnollinen selvitys aurinkoenergialaitteistojen myynnistä … Lue lisääATY haluaa käynnistää aurinkoenergian tilastointihankkeen

Lokakuun alusta astuu voimaan laki (38/2015), jonka mukaan uusiutuvan energian asentajien koulutus sertifioituu. Lain tultua voimaan Energiavirasto hyväksyy kouluttajat, jotka antavat sertifiointiin johtavaa asentajien vapaaehtoista täydennyskoulutusta. Tähän mennessä vastaavaa virallista sertifiointikoulutusta on ollut ainoastaan lämpöpumppuasentajlle. Nyt voimaan astuvan lain myötä muun muassa aurinkosähkö- ja aurinkolämpöjärjestelmien asentajat kuuluvat osaksi RES-direktiivin mukaista sertifiointijärjestelmää. Lakimuutos koskee myös muita … Lue lisääEnergiavirasto valmistautuu uuden lain voimaantuloon: Myös aurinkosähkö- ja lämpöjärjestelmien asentajien koulutus sertifioituu

Solar days 2016

Solar days 2016 Aiotko järjestää aurinkoenergiatapahtumia toukokuussa 2016? EU:n alueella toimii Solar Days organisaatio joka tiedottaa eri maiden aurinkoenergiatapahtumista. Katso http://www.solardays.eu/ Ota yhteyttä : tiedotus@aurinkoteknillinenyhdistys.fi niin tiedotamme tapahtumista sivuillamme ja lisäämme ne myös myös EU:n solar days sivustoille.