Solar Days tapahtumat Suomessa 9-15.5.2016

Euroopassa on järjestetty keväisin v. 2002 lähtien useita päiviä kestävä Solar Days tapahtuma, jonka tavoite on ollut lisätä aurinkoenergian tunnettavuutta väestön keskuudessa ja tuoda esille aurinkoenergiaratkaisuja yhtenä keinona vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.  Viime vuosina tapahtuman taustalla ovat olleet Solar Power Europe ja ESTIF. Tämän vuoden tapahtumasta ei ole vielä saatavilla tietoja, mutta Aurinkoteknillinen yhdistys päätti toteuttaa Suomessa Solar … Lue lisääSolar Days tapahtumat Suomessa 9-15.5.2016

Afrikassa parannetaan sähköhuoltoa auringolla

Ulkoministeriön sekä DFID:n (UK) ja ADA:n (Itävalta) yhteinen Energy & Environment Partnership -ohjelma (EEP) Afrikassa hakee kevään aikana uusia projektiehdotuksia puhtaan energian alalta. Hankkeen tarkoitus on erityisesti parantaa sähköhuoltoa, luoda työpaikkoja ja hillitä ilmastonmuutosta. Kaksi hakukierrosta on aukeamassa pian.  Toinen hankkeista keskittyy kaupallistumisen alkuvaiheessa oleviin projekteihin (esimerkiksi pilotit) ja toinen suuremman mittaluokan hankkeisiin (scale-up). Lisätietoa … Lue lisääAfrikassa parannetaan sähköhuoltoa auringolla

Lupa- ja kaavoitusprosessit sujuvammiksi

Ympäristöministeriö haluaa sujuvoittaa maankäyttöä ja rakennusprosesseja. Aihe on esillä myös hallituksen ohjelmassa. Tavoitteena on lakimuutos. Ympäristöministeriö järjesti sidosryhmien kuulemistilaisuuden tammikuussa. Pienten aurinkovoimaloiden lupaprosessit ovat yksi ongelmakohta, sillä ne jäävät usein vähemmälle huomiolle luvituksessa. Toisin sanoen lupia myönnetään vähän ja luvat eivät ole linjassa keskenään. “Pienten voimaloiden kohdalla ei ole yhtenäistä lainsäädäntöä lupien käytännöissä. Kunnissa toimitaan … Lue lisääLupa- ja kaavoitusprosessit sujuvammiksi

Aurinkolämpö on A+++

Aurinkolämpö saa korkeimman A-luokituksen EU:n laatiman lämmitysjärjestelmien energialuokituksen mukaan. EU:n uusi lämmitys- ja jäähdytysstrategia (Heating and cooling strategy) on osa energiapolitiikan osajulkaisua, niin sanottua EU:n talvipakettia. Kiinteistöt käyttävät EU:n kokonaisenergiankulutuksesta noin puolet, ja strategian tavoitteena on dekarbonisoida koko kiinteistösektori. Toisin sanoen EU pyrkii hiilivapaaseen lämmitysenergiaan. Esimerkiksi lämmitysjärjestelmän energialuokituksesta on tehty kuvan mukainen ehdotus, jonka toivotaan … Lue lisääAurinkolämpö on A+++

Opetusvideoita uusiutuvasta energiasta

Lähienergialiitto tekee opetusvideoita tyypillisimmistä uusiutuvan energian ja energiatehokkaan rakentamisen ratkaisuista. Opetusvideoiden kohderyhmänä ovat erityisesti taloyhtiöt ja kiinteistön omistajat. Lisäksi niistä hyötyvät esimerkiksi alan opetuslaitokset. ATY:n jäsenet ovat tervetulleita tuottamaan materiaalia omista tuotteistaan. Lisätietoja opetusvideoiden sisällöntuotannosta antaa projektin koordinaattori Maaria Laukkanen. Lue hankkeesta lisää Lähienergialiiton verkkosivuilta >>

Aurinkoenergiatilastoinnin hanke kaipaa rahoitusta

Aurinkolämmön ja -sähkön myyntitilastointihanketta on käynnistelty jo vuoden 2015 lopulla, mutta rahoittajia ei saatu liikkeelle ajoissa. Nyt ollaan takaisin rahoituksen hankintavaiheessa ja hankkeen aikataulun laatiminen on meneillään. Hankkeen suunnitelma on varsin monivaiheinen, joten samalla kun ATY hakee ulkopuolista rahoitusta, on tarkoitus käynnistää ensimmäisiä vaiheita talkootyönä. Motivalta hankeelle on luvassa työapua, ja SET-hankekin on siitä hyvin … Lue lisääAurinkoenergiatilastoinnin hanke kaipaa rahoitusta