Puheenjohtajan tervehdys, uudet jäsenet puhaltamaan yhteiseen hiileemme

Helteistä kevättä hyvät Aurinkoteknillisen Yhdistyksen jäsenet!

Kevät etenee vauhdilla ja yhdessä kevään monista aurinkosähkön tiedotusilloista Heurekassa oli tupa täynnä kiinnostuneita, arviolta pari sataa henkilöä.

Kaikkiaan aurinkosähkössä on nähtävissä yleisön entistä positiivisempi suhtautuminen. Fiilis on hyvä, kysymykset konkreettisia ja investointi kiinnostaa. Kuluttaja-asiakkaiden keski-ikä tosin on edelleen aika korkea. Asiakkaat saavat myös varsin paljon yhteydenottoja tarmokkailta myyjiltä – sekä hyviltä että huonoilta. Oikeaa hintamielikuvaa pitää edelleen vahvistaa, joten suosittelemme myyjille suositushintojen laittamista nettiin.

Toimiala kasvaa voimakkaasti ja viimeistään nyt on tärkeää puhaltaa yhteiseen hiileen, loppuasiakkaan etu huomioiden. Yhdessä olemme enemmän, vaikka luonnollisesti kilpailemme keskenämme siellä missä tarvitsee.

Viime vuoden lopussa aurinkosähkön asennuskanta Suomessa lienee ollut noin 50 MW. Tänä vuonna tulee varmaankin suunnilleen saman verran lisää. Jokainen alalle tuleva uusi toimija avaa uusia markkinoita enemmän kuin vie toisilta. Haaste on kilpailla samoilla säännöillä.

Globaalissa mittakaavassa myös politiikka vaikuttaa aurinkoenergiaan ja kerrannaisvaikutukset saattavat ulottua Suomeen asti. Kuluttajamittakaavan laitoksissa vaikutukset lienevät kuitenkin vähäiset. ATY seuraa tilannetta maailmalla ja pyrkii informoimaan jäseniään.

Aktiivista alkukesää ja aurinkoisia kauppoja

Markus Andersén