Kansainvälisessä aurinkokaukolämpökonferenssissa kiiteltiin tanskalaisten innostusta aurinkokaukolämpöön

Toulousessa Ranskassa järjestettiin juhannuksen alla kolmas aurinkokaukolämpöä käsitellyt kansainvälinen konferenssi. Konferenssissa esiteltiin muun muassa uusia ja vähän vanhempiakin aurinkokaukolämpökohteita. Alaan liittyviä tutkimustuloksia niin liiketoimintamallien, talouden kuin tekniikan puolelta oli esillä useissa rinnakkaisissa sessioissa.

Ehkäpä merkittävin viesti Toulousen konferenssissa oli, että Tanskan innostus aurinkokaukolämpöön jatkuu edelleen, eikä hidastumista ole näkyvissä. Tanskan suurimmassa järjestelmässä on SDH+ -projektin verkkosivun mukaan tällä hetkellä 70 000 neliömetrin keräinkenttä. Lähes kaikissa uusissa tanskalaisissa järjestelmissä on myös mukana lämmön kausivarastointi.

Myös muissa maissa aurinkokaukolämmön rakentaminen on pääsemässä vauhtiin. Esimerkkinä voisi mainita konferenssiin liittyneen teknisen vierailukohteen Toulousen lähellä olevaan Balman pikkukaupunkiin. Siellä paikalliseen kaukolämpöjärjestelmään, jossa pääasiallinen lämmöntuotto tapahtui hakelämpövoimalalla, oli liitetty 3000 m2:n tyjiöputkikeräinkenttä. Mielenkiintoinen yksityiskohta tässä keräinkentässä oli se, että keräinten teknologian oli alun perin kehittänyt ranskalainen startup nimenomaan aurinkokaukolämpökäyttöön. Vissmann oli jo tosin ostanut yrityksen itselleen. Keräinkenttä sijaitsee lämpökeskuksen läheisyydessä olevan parkkipaikan yläpuolella varjostaen sitä.

Tyhjiöputkikeräinkenttä_Balmassa_Ranskassa
Tyhjiöputkikeräinkenttä Balman tutustumiskohteessa.

Konferenssiin osallistui noin kaksisataa asiantuntijaa eri puolilta maailmaa. Kaukaisimmat taisivat olla Etelä-Afrikasta ja Kanadasta. Suomen delegaatio oli tällä kertaa neljän hengen suuruinen, eli kaksi edustajaa Aalto-yliopistosta, yksi Savo-Solar Oy:stä ja yksi Utuapu Oy:stä. Kun edellisenä vuonna Hampurissa oli vain kaksi suomalaista osallistujaa, voisi tästä tehdä tilastollisen päätelmän, että kiinnostus aurinkokaukolämpöön on kaksinkertaistunut Suomessa vuodesta 2014 vuoteen 2015.

-Markku Tahkokorpi, Hallituksen puheenjohtaja, Aurinkoteknillinen  yhdistys ry

Lisätietoja: markku.tahkokorpi@utuapu.com