Hämeenlinnassa otettu käyttöön 252m2 aurinkolämpöjärjestelmä

sundial-voutilakeskus-aurinkolampoSavo-Solar on allekirjoittanut energiayhtiö Elenia Lämpö Oy:n kanssa sopimuksen järjestelmän toimituksesta ja asennuksesta hoivakotiin Hämeenlinnassa. Yhtiön tietojen mukaan kyseessä on Suomen suurin toimiva aurinkolämpöasennus. Keräinkenttä luovutetaan asiakkaalle aikataulun mukaan toukokuun alussa.

Yhtiöllä on Hämeenlinnassa myös toinen projekti Consti Talotekniikalle, joka urakoi LVI-järjestelmän peruskorjattavaan uimahalliin. Savo-Solar asentaa uimahalliin avaimet käteen -toimituksena aurinkolämpöjärjestelmän, joka tuottaa osan uimahallin altaiden ja suihkujen lämpimästä vedestä. Järjestelmä on lisäksi kytketty kaukolämpöverkkoon, joten uimahallin tarpeen ylittävä osa energiasta voidaan syöttää Hämeenlinnan kaukolämpöverkkoon. Järjestelmän toimitus tapahtuu alkukesästä, jolloin keräimet asennetaan hallin katolle.

sundial-voutilakeskus-aurinkolampo-2Savo-Solarin kolmas kotimaan projekti toimitetaan Etelä-Savon Energialle Mikkelissä, jossa kaukolämpökeskus varustetaan aurinkolämpökeräimillä. Keskuksessa tuotetaan lämpöä alueelliseen kaukolämpöverkkoon, joka palvelee muun muassa vanhusten hoitokotia sekä muutamaa kerrostaloa.

Asennettava keräinala vaihtelee kussakin kohteessa 119 ja 252 m²:n välillä. Sopimusten arvo Savo-Solarille on yli 300 000 euroa. Kohteiden urakoinnista vastaa Savo-Solarin pitkäaikainen yhteistyökumppani Sundial Finland Oy. Kiinteistönomistajat ovat päättäneet ottaa käyttöön aurinkolämpöjärjestelmät säästääkseen energiakuluissa ja edistääkseen päästövapaan puhtaan energian hyödyntämistä. Kohteiden aurinkolämpökeräinten tuottama energia on yhteensä noin 300 MWh vuodessa.

”Nämä projektit ovat erinomaisia esimerkkejä kehityksestä, joka on meneillään Euroopassa paljon suuremmassa mittakaavassa. Kuluvan vuoden ensimmäisinä kuukausina tietoomme on tullut kymmeniä kaukolämpöprojekteja useissa maissa, ja osassa niistä meidät on jo kutsuttu tarjouskilpailuun. Tiedossa olevia projekteja, joissa olemme mukana eri vaiheissa, on yli 90 miljoonan euron arvosta. Määrä kasvaa viikko viikolta ja osoittaa, että markkina kasvaa tällä hetkellä nopeasti. Toistaiseksi noin 10 % projekteista on kypsynyt tarjousasteelle ja tarjouskantamme on tällä hetkellä lähes 10 miljoonaa euroa. Vahvistetun myyntitiimin ja kapasiteetti-investointien tukemana jatkamme kasvustrategiaamme myös kuluvana vuonna.” -Jari Varjotie, Savosolar