Aurinkokeitin

Ulkoministeriö tukee yrityslähtöisiä kehityshankkeita, joilla on mahdollista synnyttää liiketoimintaa myös Suomeen. Kehitysyhteistyössä on vankka jalansija aurinkoenergialle ja teknologian kehitykselle sekä yritystoiminnalle ja viennille.

Tätä viestiä toi ulkoministeriön energia-asiantuntija Henri Horn 4.11. järjestetyssä Aurinkoenergia ja kehitysyhteistyö -seminaarissa. Tekniikka elämää palvelemaan (TEP) ja Kepa ry järjestivät seminaarin, jonka tärkeimpänä antina on kannustaa aurinkoenergian parissa toimivia yrityksiä myös kehitysyhteistyöhön ja kehitysmaiden markkinoille.

Uusiutuvan energian määrä kasvaa maailmalla. Suomessa näyttäisi sen sijaan kehitys junnaavan paikallaan, kuten Aalto-yliopiston professori Peter Lund totesi Green European Foundationin järjestämässä seminaarissa 19.10.2015.

Euroopan energiaratkaisut puhuttavat Pariisin ilmastokokouksen lähestyessä. Maanantaina Helsingissä järjestetyssä energiapoliittisessa seminaarissa Peter Lundin kommenttipuheenvuoron pääpointit olivat:

Torstaina 24.9.2015 kokoontui reilut 250 aurinkoenergian edistämisestä kiinnostunutta toimijaa Aalto-Yliopiston kauppakorkeakoululle kuuleman aurikoalan uutisia ja tutkimustuloksia sekä verkostoitumaan keskenään.

Toulousessa Ranskassa järjestettiin juhannuksen alla kolmas aurinkokaukolämpöä käsitellyt kansainvälinen konferenssi. Konferenssissa esiteltiin muun muassa uusia ja vähän vanhempiakin aurinkokaukolämpökohteita. Alaan liittyviä tutkimustuloksia niin liiketoimintamallien, talouden kuin tekniikan puolelta oli esillä useissa rinnakkaisissa sessioissa.

Eduskuntavaalit käytiin viisi kuukautta sitten ja uusi hallitus on ollut toimessaan jo tovin. Nykyistä hallitusohjelmaa on syytä tarkastella myös aurinkoenergiatoimialan näkökulmasta.

“Aurinko”-sanaa ei vieläkään mainita hallitusohjelmassa vaikka se on ihmiskunnan pääasiallinen energianlähde. Maailmanlaajuisesti suuri osa energiantuotannon investoinneista kohdistuu aurinkoenergiaan. Hallitusohjelmassa ihmiskunnan pakollinen energiakäänne ei näy yleisesti ottaen muuten kuin yhtenä “ilmastonmuutos”-sanana yhdessä listassa.

Yritysjäsenet: Luotettavat toimijat Suomessa